Loading...
vineri, 22 octombrie 2021
OFMConv Romania

Zi de formare despre viața interioară în spiritualitatea carmelitană

În după-amiaza zilei de joi, 22 aprilie 2021, părintele Augustin Folner O.Carm. a fost prezent în mijlocul fraților studenți de la Roman, cu ocazia zilei de formare inițială, expunând viața interioară a spiritualității carmelitane și axându-se pe trei părți importante.


În prima parte, punctul central l-a reprezentat o privire de ansamblu asupra vieții interioare, în general, și asupra a ceea ce înseamnă „Carmel”. Astfel, după rugăciunea de invocare a Duhului Sfânt, pr. Augustin a ridicat o întrebare la care el singur a oferit și răspunsul: „Ce este viața interioară?” „Este o viață mistică, indispensabilă și totodată accesibilă pentru oricine”. Faptul că este disponibilă pentru oricine este cel mai bine motivat de sfinții care au ajuns în acest punct pornind din circumstanțe diferite, și, de ce nu, uneori fără vreo urmă de predispoziție, de înclinație spre acest stil de viață. Un om care este mistic trăiește viața exterioară în funcție de propria viață interioară, întrebând și întrebându-se. „Carmelul” este în strânsă legătură cu idealul vieții, acesta fiind descris, după cum amintea și părintele, ca o viață interioară, mistică de contemplație ce conduce la cunoașterea lui Dumnezeu și la o privire a întregii realității cu ochii credinței.

În a doua parte, ne-au fost prezentați câțiva sfinți carmelitani semnificativi din punct de vedere al vieții lor interioare: sfânta Tereza de Avila – învățător al Bisericii fără studii de teologie dar cu o bogată experiență de Dumnezeu; sfântul Ioan al Crucii cu al său poem „Noaptea întunecată” în care descrie propria sa experiență spirituală în care pe măsură ce-l descoperea pe Dumnezeu se pierdea pe sine în el; sfânta Maria Magdalena de Pazzi – vizionară; sfânta Elisabeta a Preasfintei Treimi – care, după o primă parte a vieții dedicată mai ales acțiunii, a redescoperit în propria interioritate prezența lui Dumnezeu Tată, Fiu și Duh Sfânt; sfânta Tereza a Pruncului Isus – cu micimea ei ca temelie a copilăriei spirituale pe care a urmat-o și care a condus-o la sfințenie la o vârstă tânără; sfânta Tereza Bendicta a Crucii (Edith Stein) – și drumul ei de căutare a lui Dumnezeu „prin spiritualitatea Crucii” și oferirea de sine ca jertfă pentru poporul ei, greu încercat de prigoana nazistă.

În a treia parte, pr. Augustin a oferit câteva definiții ale vieții interioare: un drum, cel mai lung, fără sfârșit, noi rămânând mereu „pe cale”; a bea din propriul izvor; trezire dintr-un vis profund; noapte obscură. Pentru a ajunge la această viață avem nevoie totodată și de ajutoare, două dintre ele fiind fundamentale: umilința și ascultarea. Acestea ne vor duce în punctul în care va avea loc tranziția de la a vorbi noi despre Dumnezeu la Dumnezeu care vorbește prin noi.

Întâlnirea formativă s-a încheiat cu mulțumirea pe care părintele rector Virgil Blaj i-a adresat-o, în numele fraților, pr. Augustin. Mai apoi a urmat momentul de reflecție personală, după care, la ora 18:30, întreaga comunitate formativă s-a reunit în capela Institutului pentru Liturgia Orelor, încheindu-se, astfel, momentul formativ.

 

Fr. Robert Lazarovici

* * *