Loading...
luni, 1 martie 2021
OFMConv Romania

Isus, poarta oilor

Isus, poarta oilor

În Duminica a IV-a a Paștelui, anul A, medităm asupra textului din Evanghelia după sfântul Ioan 10,1-10, un text împărțit în două: 10,1-6.7-10. În prima parte Isus folosește o asemănare (paroimia); în partea a doua o explică. Contextul este sărbătoarea Hannukah, sărbătoarea corturilor, iar situarea geografică este curtea oilor, un loc în care erau adunate oile pregătire pentru sacrificiu. Această curte este desemnată cu un termen tehnic (aule), indicând orice loc sau situație care îngrădește conștiința, care conduce la sclavie, fie religioasă sau politică. Păstorul cel bun scoate oile din această curte, iar verbul folosit este ekkballo, indicând oarecum izgonirea, cu referință la orbul din naștere, vindecat de Isus, care a fost izgonit din sinagogă (In 9,34), de unde se deduce că cei ce îl urmează pe Isus, prin credință, sunt scoși/izgoniți din ceea ce părea un loc de apărare, dar în realitate era un loc al închisorii. Isus le conduce afară pe oi, le „izgonește” din locurile de sclavie, pentru a le conduce la libertate, la pășune. Fariseii nu și-au dat seama pe moment că se referă la ei, când folosește cuvinte precum hoț și tâlhar, de aceea evanghelistul spune că nu au înțeles asemănarea (paroimia). În explicarea pe care o dă, Isus se intitulează poarta oilor: ego eimi he thura ton probaton = Eu sunt poarta oilor. Este un simbol ce trimite la o realitate: Isus este poarta prin care atât păstorii cât și oile intră și ies, adică intră în templul comuniunii autentice cu Dumnezeu Tatăl și ies la libertate pentru a găsi pășune și viață din plin. Doar Isus poarta oilor, prin învățătura evanghelică, adică învățătura libertății, pe care cei ce și-o asumă nu mai intră într-un țarc (aule), ci ies la libertate, la pășune, la viața din plin.

Înregistrarea video se poate urmări la adresa de youtube ITRCF Roman:

Cristos a înviat!

Meditație plăcută!

[Fr. Mihai Afrențoae, OFMConv.]